Wat doe ik met klachten?

Schoolbesturen zijn verplicht een klachtenregeling in te stellen en uit te voeren. Met deze regeling wordt een zorgvuldige behandeling van klachten beoogd, waarmee het belang van de betrokkenen en de scholen wordt gediend. Ook het Openbaar Primair Onderwijs Borger-Odoorn beschikt over een klachtenregeling. De uitgebreide klachtenregeling is opgenomen in de algemene schoolgids, een verkorte versie vindt u hieronder:
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de school?

  • Neem allereerst contact op met de groepsleerkracht;
  • Als praten met de groepsleerkracht naar uw mening onvoldoende oplevert dan kunt u de teamleider benaderen voor overleg;
  • Mocht u er ook gezamenlijk niet uitkomen dan kunt u contact opnemen met een van de twee clusterdirecteuren, deze kunnen u indien nodig doorverwijzen naar de algemeen directeur;
  • U kunt schriftelijk en ondertekend en binnen een jaar na het gebeuren een klacht indienen bij de algemeen directeur. De algemeen directeur kan besluiten de klacht zelf af te handelen en indien nodig stuurt hij u door naar de onafhankelijke vertrouwenspersoon;
  • De vertrouwenspersoon neemt kennis van uw klacht en gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. In geval u van mening blijft dat uw klacht onvoldoende is afgehandeld, dan kan de vertrouwenspersoon u desgewenst begeleiden bij de indiening van uw klacht bij de Landelijke Klachtencommissie (Onderwijsgeschillen).De werkwijze van de geschillencommissie is beschreven op de website: www.onderwijsgeschillen.nl